What to do?

Prov runt hörnet, jag skulle gissa pa att jag pluggar runt tolv timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Vilket självklart leder till att jag inte gör sa mkt annat (inte alltid, men innan prov) Jag känner mig en aning isolerad om jag ska vara ärlig och det tar emot att veta att, imorgon, när det ska vara 25 grader varmt och Patrick ska iväg och grilla med alla vara kompisar, sa jag sitter och pluggar kovarians, ROC-kurva eller ngt annat interessant. Aja, det är bara att bita ihop och tänka framat. Mindre än en vecka kvar tills första provet, sedan är det bara en vecka till, tills dom nästa fyra äger rum..sen far jag aka till Sverige!

Hur som helst, konsekvenserna av att jag maste plugga sa mkt är inte bara brist pa sol och en tjock mage, utan även rätt lite att förmedla pa bloggen. Men jag lyckades ända fa lite insperation idag när jag satt pa biblioteket. Jag har ju ett prov om ätstörningar nästa vecka. Da jag har haft sa mkt att plugga, inför de proven veckan därpa, tänkte jag att det skulle räcka om jag började plugga idag. Jag menar, ätstörningar..man har väl hört allt? Men nej, jag kunde visst inte allt! Att bara kunna skilja pa alla sjukdomar, therapier, prevalens och för att inte tala om alla sjukdomar som "kommer med" atstörningen, eller efter, eller före, tvangsstörningar, depressioner, sexuella störningar, substansmissbruk, ja allt vad som gar under kategorien komorbiditet. Sa huruvida jag kommer att klara provet, det kan bara framtiden utvisa!

Men now..to the punkt som intresserar mig vansinnigt mkt och det skulle vara kul att höra vad ni tycker. Inte bara för att höra "en annan" asikt eller att kunna se pa saken med andra ögon, utan ocksa för att jag misstänker att fragan kommer att komma pa provet. Ett stort problem med ätstörningar idag är att det bara finns tva klasser, Anorexie och Bulimie, med tva underkategorier i bada sjukdomarna (i DSM är även Binge-eating klassad som en ätstörning). Hur som helst, resten gar under EDNOS (eating disorders not otherwise specified), och vilket är ungefär 60 procent av alla kliniska fall av ätstörningar. Detta innebär att allt som inte kan klassas som AN eller BN (och det räcker med att en "AN" patient fortfarande har sin mens) klassas som EDNOS. Det finns inga positiva kriterier, utan allt hamnar helt enkelt i samma kategorie. Detta är självklart ett stort problem, da patienter blir förbisedda, svart att ställa diagnos och därför ocksa, svart att "bestämma" en bra terapie och det är svart att forska i omradet (vart ska man börja?)

Den nya upplagan av DSM ska se annorlunda ut. Problemet är bara att de fortfarande inte vet hur. Det finns massa förslag som jag inte orkar ga in pa, men jag har tänkt ut ngnting som kanske kan lösa problemet lite grann iaf. Som det är idag, sa är patienten redan väldigt sjuk när de blir diagnosiserade med AN eller BN. Vilket jag tycker är en bra sak. Problemet är bara att fall av patienter hamnar i kategorien EDNOS tills de blir daliga nog och blir sedan överskjutna till kategorierna BN eller AN. Mitt förslag är att lägga till tva kategorier, en "prelevel" AN, och en "prelevel" BN. Det jag menar är att om en patient kommer till en doktor, en psykiater eller en psykolog, uppvisar ett BMI pa 18 och far fortfarande sin mens, sa skulle den patienten kunna fa en diagnos, AN "prelevel". Samma sak med BN. Ett stort problem, tycker jag, är att man utgar fran kvantiteten av kompensatoriskt beteende vid BN patienter. De maste ha kräkts minst tva ganger i veckan, i tre manaders tid. Om du bara gör det 1 gang i veckan, sa blir du aterigen klassificierad som EDNOS. Det är en komplex fraga och eftersom att jag precis har börjat plugga till det här provet, vet jag inte sa mkt själv än. Men det kanske skulle vara ett litet steg i rätt riktning? Att fanga patienter sa tidigt som möjligt. Äh jag vet inte, men jag tyckte att det vara en väldigt interessant fraga.

Nej, nu ska jag försöka sova. Men här är ngra bilder fran ikväll. Moi gjorde chocolate fondant (men det sag mer ut som chocolate mess..jag skyller pa varan gasugn!)



Vänta och vänta och vänta..


..och sen ser dom ut sahär:-(..Men den var rätt god ända! Inte som Gordons men man inte vara bäst pa allt!

En bonusbild som Patrick tog utanför vart hus (han kan han, den där Patrick!



Puss och gute nacht!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0