Helg är väl underbart?

När man är student lär man sig att planera sin ledighet. I gar var min lediga dag. Jag tog mig i kragen och pluggade inte. Eller jobbade. Jag var bara ledig.
 
Den lediga dagen inleddes redan pa fredagskvällen med julapero pa jobbet och en liten julfest hemma hos mig. Eller hos oss är nog mer korrekt. Patrick bor ju faktiskt ocksa här. 
 
Patrick var Bad Santa och vi andra var lyckliga. Pepparkakor, Glühwein och julmusik. Vi bevisade även att vi fortarande kan ha kul till sent in pa natten. Klockan 03.00 ramlade vi i säng (inte alla i samma säng saklart). Väckarklockan var ställd pa off. Det är lyx!
 
 
Vi sov tills vi vaknade. At frukost och sen var ledighetens lördag i fullgang. Vi började lördagen med ett museumbesök. Historiska museet. 
 

Det var tva utställningar som intresserade oss. En om Mani Matter och en om Einstein. Mani Matter var en schweizisk vissjungare/skrivare/underhallare som dog 1972, 36 ar gammal. Han hade da lyckats producera 3 barn och höll pa att bli professor i juridik pa Berns universitet. Och hade konserter. Och producerade massa musik. En väldigt produktiv man alltsa. Längst ner i det här inlägget finns det en link till en utav hans mest berömda later. Ni kommer nog att skratta och tänka, vilken skit. Men det är inte det. Texterna är helt otroliga. Hur han leker med orden (tyvärr maste man första schweizertyska) är genialt. Hur som helst, utställningen var mycket intressant och det var en annorlunda upplevelse att fa en i-pad som guide. 
 
 
För er som inte vet det, sa är ju min Patrick fysiker. Precis som Einstein var. Sa vi kunde ju inte besöka historiska museet utan att se vad Einstein hade att säga. Tyvärr hade vi kort om tid och jag hade gärna hunnit med att första den speciella relativitetstheorin lite bättre. Som tur är har jag ju Patrick som kan förklara varför tiden gar langsammare ibland. 
 
 
Men dagen var inte över. Efter vart besök pa historiska begav vi oss till andra sidan Bern. För att se "the Hobbit". Jag var svintrött och tänkte att, nu kommer jag att somna. Tre timmar. Jag somnade inte. Men det var nära. Som tur var hade vi popcorn och godis. Det höll mig vaken. Och kanske det faktum att filmen var i 3D. Det är nog svarare att somna da. 
 
 
Filmen var helt ok. Jag gillar de andra tre filmerna bättre och kände väl att "the Hobbit" blev lite utdragen. Men den var helt ok. Och jag kommer säkert att se de tva kommande delarna ocksa. 
Efter bio var lördagens planer satta med en punkt. Vi akte hem och sov.
 
Nu ska jag till gymet (jag pluggar allra bäst pa gymet, det är faktiskt sant) och sen ska jag fortsätta plugga. Tända tredje ljuset. Och längta till pa torsdag.
 
Och som jag lovade ovan: lite schweizisk kultur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=Ty7gj3TACyo
 
Puss!


 
 
 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0