Påm Ta Tätä...

...fick jag pa alla hjärtans dag.
Lite extra sugar, sa som det ska vara pa alla hjärtans dag. För pa alla hjärtans dag far man äta lite extra sugar. Patrick lagade även middag till mig (de senaste dagarna har jag levt pa pizza..hej onyttig!) Det var gott och det var lagat med massa, massa massa kärlek!




Paprika, fylld med feta ost, morot, squash, gullök och champignoner serverat med ris. Min favoriträtt. Vi brukar i vanliga fall ha grönsakerna i gräddsas, men Patrick "glömde" grädden. Han kanske ville vara säker pa att vi orkade "huvudrollen" för kvällen...

Påm Ta Tätä






Påm Ta Tätä eller pom tarte tatain som det heter pa ambitiös franska är nagot som jag har velat smakat väldigt länge. Det är även en utav Gordon Rs "signature dishes". Pa alla hjärtans dag 2012 var det äntligen dags!



Påm Ta Tätä Gordon Ramsay style



Man behöver:
8 äpplen
100 gr caster sugar
100 gr smör
2 stjärnanis
3 kardemumma pods (vad heter det pa svenska)
1 stor kanelstang
2 teskedar brandy (vi använde Hennessy..skare va, sa skare va)
500 gr puff pastry


1. Kärna ur äpplena och skala. Dela

2. Blanda socker, smör, stjärnanis, kardemumma och kanel i en ugnsäker panna (ungefär 20 cm bred) och ställ pa hög värme. Skaka pannan och rör smörsasen tills den separerar och sockret karamelliseras och ser ut som tofee.

3. Lägg i äpplena i pannan. Kocka i sasen i ungefär 10-12 minuter, tills helt karamelliserat. Man behöver inte oroa sig för att de ska brännas vid, det gör de inte! Häll i brandy och flambera och sätt sedan äpplena at sidan. Sätt ugnen pa 200 grader. Kavla ut pastryn till ungefär en tjocklek av en krona (Gordon skriver pund, men de är väl ungefär lika tunna?). Skär ut en cirkel.

4. Lägg pastyn pa äpplena sa att de täcks och tryck degen mot pannans kanter. Gör lite hal pa degen och baka i 15 minuter. Om det kommer för mkt vätska ur äpplena kan man ta ut formen och hälla av vätskan. Ta ut tarten när den är gyllenbrun. Vänta tio minuter, vänd pa kakan och servera. Vi at den med glass, mumsagott!


Nej, nu ska jag ga och ha mitt sista prov och sen är det dags för mig att bege mig av mot världens bästa land, med världens bästa människor, Sverige:-) tjup tjup!

ps...hall tummarna för mig..I need. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0