Choco-nut chaos cake

Sa var det äntligen fredag igen. Och en fredag bör man sätta en lite guldkant pa. Jag hade tänkt att laga lite hallumi dagen till ära. Sa efter min underbara insats pa gymmet (90 minuter pa treadmillen eller vad det heter) begav jag mig pa jakt för middag. Men Hallumi säljs bara pa sommaren i Schweiz (!)...för man äter bara hallumi pa sommaren? Sa min plan gick i stöpet. Jag fick köpa en annan konstig ost. Men det var helt ok det med.

Hallumisallad utan hallumi.



En lätt varmrätt följdes av en mindre lätt efterrätt.

"Fel i receptet" (se nedan) gjorde att denna underbara cheesecake sag ut mer som en eaten mess. Men den var himmelsk god ända!



Choho-nut chaos recept
230 gr double chocolate cookies
250 gr digestive
75 gr riven cocos
50 gr smält smör
50 gr smält choklad
175 gr caster sugar (later mycket finare än strösocker)
450 gr philadephia
Skal och saft fran en halv lime
1 tesked vaniljextrakt (man kan ta exakt samma mängd vaniljsocker istället)
200 gr kokosmjölk
475 ml vispgrädde (fet fet fet!)
Choklad att dekorera med

1. Blanda kakorna (som nu är smulor), kokos, smält smör och choklad.
OBS! Jag följde receptet men jag var väldigt misstänksam till den stora mängden kakor i jämförelse med smör och choklad. Botten blev god men väldigt lös. Sa jag kan rekommendera att antingen ta typ 200 gr mindre kakor eller lägga till iaf 50 gr smör och 25 choklad för att botten ska bli bra. Botten ska heller inte bakas enligt det här receptet men jag skulle kanske ända sätta in botten i 10 min. Lat botten sta kallt i minst 30 min.

2. Blanda ihop caster sugar, philadelphian, limen, vanlijsockret, kokosmjölken och grädden.
Ett till OBS! Kokosmjölken star i gram och inte i ml. Jag missade det och köpte 250 ml kokosmjölk. Det motsvarade bara ungefär 110 gr sa se till att du köper tva paket kokosmjölk.

3. Häll blandningen över botten. Lat sta kallt i minst tva timmar.

4. Dekorera med choklad innan servering.

Väldigt gott och sa enkelt att göra. Om man inte räknar med tiden som man maste vänta sa tog det allt som allt inte mer än 15 min. Och det är den godaste cheesecaken jag ngnsin har ätit. Men man maste gilla cocos.

Efterrätten följdes av ett besök till den irländska puben Pickwik. Jag sag vänner som jag inte sett pa länge och det satte verkligen en guldkant pa den här fredagen. Nu är det lördag och jag ska öppna skolböckerna. Ha en bra helg!

Puss
/Jag x



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0