Att röka pa...

..med risk för att lata ickesvensk. Jag tittade pa debatt igar och kände att jag maste ge mig in i cannabisdebatten. Huruvida man ska legalisera cannabis eller inte, är en väldigt komplex fraga och jag vet inte vad jag ska tycka.

Jag har däremot ett par starka asikter om vissa saker som sades om Cannabis och missbruk.

Svart drogberoende (av tyngre droger) startar alltid med en joint. Nej, för det gör det inte. Det startar med en cigarett. Eller med alkohol. Den som pastar att en människa som är helt drogfri (ingen alkohol och inga cigaretter) börjar med att röka en joint har nog fatt ngt om bakfoten. Det viktiga i det här är att bade tobak och alkohol är lagliga substanser som samhället accepterar. Tva substanser som enligt experten pa debatt liksom 90 % av alla vetenskapliga studier är "farligare" dvs. mer beroendeframkallande än cannabis.

Detta leder självklart till ett stort problem. Samhället accepterar tva droger som anses vara farligare än cannabis. Manga starka röster som är emot cannabis dricker gärna ett, tva, tre, fyra glas vin pa kvällen dvs. använder sig av en drog som är mer farlig än cannabis om man ska vara krass. Hur kan dessa människor sedan sitta med pekfingret i högsta hugg och säga att man ska förbjuda cannabis? Dubbelmoral har liten inverkan pa ungdomar saväl som vuxna.

Jag vill även belysa det faktum att cannabis är mindre beroendeframkallande än alkohol. Och precis som alkohol fungerar cannabis(i de allra flesta fall) som en social drog. Självklart är det inte bra att röka för mycket. Precis som det inte är bra att dricka för mkt. Men aterigen, risken för att bli alkoholist är betydligt större än att bli beroende av cannabis.

Personligen har min bild av cannabis förändrats genom aren. Som ung och naiv 15-aring gick jag till rektorn när jag fick reda pa att en person som stod mig väldigt nära hade rökt pa. I min mentala värld flög jag fram fem ar och sag honom ligga i ett dike. Sönderknarkad. Idag, och det maste jag säga, vet jag bättre. Jag bor i ett land där cannabis är väldigt vanligt. Vid varje picknick, vid varje festival, vid varje grillning kan jag känna doften av cannabis. Och Schweiz haller inte pa att ga under. Cannabis kommer inte att förstöra ett utav världens rikaste länder. Om det är ngn drog som kan ta kol pa det här landet sa är det alkohol.

Jag har manga vänner som röker pa. Eller som har rökt pa. Som till och med har rökt pa i langa perioder (en joint, varje dag, i fem ars tid). Dom här vännerna är nu advokater, har en doktor i medicin, har en doktor i fysik, fysiklärare, forskare..and the list goes on. Att man skulle bli dum av cannabis eller att man maste bli beroende och börja spruta heroin, stämmer inte...as I am your witness.

Den sista punkten, men ocksa den allra viktigaste är gränsen mellan droger och huruvida de gör dig beroende. Cigaretter, alkohol och cannabis har väldigt liten effekt om man jämför med tyngre droger. Du blir kanske lite gladare, kan slappna av bättre, men du upplever inte ngn slags eufori som du aldrig skulle kunna uppleva utan droger. Av bra mat, bra sex eller en hetsig diskussion (da är jag pa topp). Och det är här jag drar en gräns. Gränsen mellan cigaretter, alkohol och cannabis är harfin, hugget som stucket. Det är steget mellan alkohol och till exempelt kokain, heroin, LSD som är farligt. När man börjar med droger som tar dig ifran den här världen, som tar dig till en mental värld som inte existerar. Droger som pumpar dig pa ditt serotonin, pumpar och pumpar tills du inte har ngt serotonin kvar. Det är da det blir farligt. En naturlig lycka som du aldrig kommer att kunna uppleva igen.

Jag förstar att vinkeln pa detta inlägg far det att lata som att jag tycker att vi ska legalisera cannabis. Jag vet inte om jag tycker det. Att göra en drog laglig bara för att den är mindre skadlig än droger som är lagliga verkar inte vara rätt heller. Samtidigt kan jag känna att den här debatten egentligen är byggd pa luft sa länge som alkohol och cigaretter är lagliga. Det jag kanske vill säga (men jag vet inte själv) är att antingen förbjuder man alkohol och cigaretter eller sa legaliserar man cannabis. För sa länge de starka rösterna som (egentligen) vill väl, stinker av alkohol, finns det ingen taktik som kommer att fungera för att minska bruket av cannabis. It does not make sense.

Ett liv utan droger är en utopi (kaffe är ocksa en drog). Det är en fin utopi. För mig är det viktigt att kunna leva i ngn slags sanning, att kunna leva i livet. Att droger förvränger det som är sant, vara känslor, var kognitiva förmaga, vara liv. Men, det är en komplex fraga och som sagt, ett liv utan droger är en utopi (och aterigen, kaffe är ocksa en drog). Därför maste ända slutordet av det här inlägget bli: Förbjud cannabis, men förbjud även alkohol och cigaretter (varför inte kaffe?), jag skulle sta bakom det beslutet till hundra procent. Eller legalisera cannabis. Jag skulle stödja det ocksa. För dubbelmoral, det är det värsta jag vet.

Over and out.



Kommentarer
Postat av: tobbe lennerö

det här va bland det bästa jg har läst, och att det kom från dig av alla??! Det glädjer mig!

2012-05-04 @ 18:44:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0