Living healthy..

...tycker jag är roligt och inte sa svart. För mig är leva nyttigt att lyssna pa sin kropp och njuta av mat. Bli glad av mat. Äta det man vill. Jag har länge pratat om att börja bli mer ekologisk och köpa ravaror utan massa e-ämnen i. Det kostar bade tid och pengar. Sa just nu är det bara en tanke. Anledning är att vi faktiskt inte vet vad det är vi stoppar i oss. Jag tycker att diethetsen i Sverige belyser dessa problem alldeles för lite. Allt handlar om vagen. 
 
En vän till mig fick diagnosen MS för ett par ar sedan. Hon var da trettio ar. Hennes första skov var riktigt illa. Hon spenderade manader pa rehabilitering och gav aldrig upp. Hon är idag helt aterställd fran hennes första skov och det är nästan helt omöjligt att tro pa. Miracles happens! Men inte bara tvingade hon sjukgymnasterna att arbeta mer med henne än vad det var planerat, hon trotsade skolmedicinen. De ville ge henne medicin och med medicin kommer biverkningar. Sa hon tackade nej. Och gick sin egen väg. Varför jag kom in pa henne? Jo, därför att vissa menar att MS kan utlösas av alla dessa konstlade ämnen vi äter. Alla eeeeeeeeee:n. Har du samtidigt "rätt" eller kanske snarare "fel" gener kan kombinationen i vissa fel leda till diagnosen MS. MS är ju en demyliationssjukdom som framförallt bryter ner myelinskidan runt axoner, vilket allvarligt skadar funktionen. Även nervcellerna vid dessa omraden brukar bli förstöra. Utan denna skida kan nerver inte bli transporterade, atminstonde inte snabbt. Detta leder till neuromuskolara funktionsstörningar (jag har lärt mig allt det här pa tyska sa ni far ursäkta min svyska:-). Denna degeneration av myelinskidan kan bera pa alla dessa ämnen. Men ingen vet riktigt. Men det verkar fungera för min vän. Hon följer ingen prognoskurva och även om remission är relativt vanlig, är förbättringarna man ser inte sa stora som hos henne.
 
Hur som, sa gjorde jag "raw food" mousse till Patrick i fredags. Man maste ju börja ngnstans? Sofia hade gjort det och jag tänkte, varför inte? Men, det var ingenting för mig och ingenting för Patten. Det var gott när man var hungrig men blev bara konstigt när man at det efter middagen. Jag kunde liksom inte ignorera att jag satt och tröck i mig en avocado. Kaka pa kaka känsla. Jag kan tydligen inte lösa mitt huvud fran min kropp. Nej, det är inget för mig. När jag lärde mig att lyssna pa min kropp märkte jag även att jag inte är en sa sötperson. Mer salt. Sa den här moussen blir det inget mer. Inte för mig iaf. 
 
Jag vill gärna börja äta mer naturlig mat, men eftersom att jag äter väldigt lite efterrätter sa haller jag mig nog till det traditionella sockret och chokladen när jag väl äter. 
 
 
Think it looks weird? It is weird!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Äsch! Inte så wierd, knepet är rätt proportioner så man inte känner avokadon.

Pöss

Svar: Vare sig jag eller patrick kände avokadon. Det är ju psykiskt! Att veta att det är en avocado i. Vi tyckte bada att det smakade banan. Headfuck helt enkelt. Vi haller oss till cheesecake, traditional style.
Rebecca

2013-11-05 @ 08:04:50
Postat av: Eva-Maria

När min mamma bjöd mig och A på denna dessert så avslöjade hon efter vi ätit den vad för ingredienser hon haft i...smart drag tror jag :)

Svar: Det ska jag prova om jag bjuder pa det igen! Det är som sagt svart att dela pa huvud och mage..eller hjärta. Men det smakade ju banan. Och banan är efterrättigt!
Rebecca

2013-11-06 @ 23:19:21
URL: http://evamariasoderberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0