Tapas och halsont

Jag. har. inte. tid. att. vara. sjuk. Om tre veckor drygt är Jungfrau och jag har dragit pa mig en förkylning och framförallt har jag ont i halsen. Jag tränar aldrig när jag har ont i halsen men jag kan inte beskriva hur jävla irriterande det är. Jag kan liksom inte springa ett maraton pa vilja. No possible. Hals bli bra! Dessutom sa är det meningen att jag ska springa ett lopp pa söndag. 10 km. Jag haller tummarna för att halsen känns bra tills dess. Jävla skithals. 
 
Jag och Patrick har kollat pa senaste säsongen av Masterchef USA och jag blir sa inspirerad. Matlagning är nagonting jag älskar men jag är verkligen inte supervass. Jag skulle gärna vilja lära mig mer och är sugen pa att ta en kvällskurs i matlagning nästa ar. Det är sa himla kul med mat. Jag skulle vilja lära mig alla tricks, ni vet. Hur man far djupet i smaken, hur man framhäver smaker, prova nya grejer. Laga med billiga ravaror, laga med dyra ravaror. Bli riktigt bra helt enkelt. Jag var mäkta imponerad när Jossan inte bara lyckades att ta sig till Masterchef Sverige, men även att bli tvaa. Hon var och är sa himla duktig. Trots misstaget att ta i en heeel dl socker i bolognesen:-). Avundsjuk.
 
Men det är aldrig för sent att börja och igar blev jag inspirerad. Jag bestämde mig för att göra tapas. Little did I know hur lang tid det skulle ta. Jag började laga maten klockan fem. Jag och Patrick at klockan nio. Fyra timmar. Men det blev gott och det är kul med tapas.
 
 
Pa tallriken. Champignoner stekta i oregano och citron, tapas trio pa bröd (chorizo, kantareller och paprika snack. Getost, prosciutto och soltorkade tomater. Och basilika), auberginerullar fyllda med getoströra med persilja och paprikakrydda, ugnsbakad pumpa inlindad i prosciutto och ugnsrostad potatis med chili. Till potatisen gjorde jag en salsa med chili och sherry i. God men till nästa gang sa kommer jag att ha i mer chili. Den saknade liksom det där "je ne sais quoi". But training makes the master.
 
Och vad är tapas utan gambas? Inte mycket! Gambasspett som jag stekte i salt, peppar och lite citron. Serverade med en chili-mango-äppelmossas. Och sa de extra dagobertmackorna som jag gjorde.
 
 
Fiiin macka.
 
 
Och vad är tapas utan vin? Mitt favoritvin, eller jag ska nog snarare säga favoritdruva, primitivo (svenskar dricker ofta Zinfandel. Typ same same. Zinfandel är den kalifornska druvan. Primitivo är den italienska. Men det är exakt samma druva. Jag upplever Zinfandel kanske lite sötare men den där kryddiga smaken är precis likadan. Me love it) inhandlades och dracks under middagen. Jag höll mig till ett halvt glas eftersom att min hals inte kändes bra igar heller. 
 
Idag ska jag SPSSa. Fick hjälp av en kompis igar och kan med glädje meddela att mina tva första hypoteser har blivit confirmed (vet inte vad det heter pa svenska). Nu är det bara fyra hypoteser kvar. Plus 100 extra analyser. Slowly but surely. Ett inlägg som är överallt. 
 
Dags för te.
 
Puss
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0