Hemma där pappa kommer ifran


Igar begav jag mig till pappas hemtrakter. Där han är född och uppvuxen. Hos farmor och farfar är det alltid äta och spela jass som star pa dagsschemat. Sa vi började med en jass.
 
 
Pappa var glad trots att han förlorade. Jag har gjort en notis i slutet av det här inlägget. Jassregler. För den som är intresserad. Världens mest komplicerade kortspel. 
 
Eftersom att mitt knä kändes mkt bättre begav vi oss pa en "promenad". Farsan är fit, sa det var mkt uppat och snabb takt. Över en mil gick vi. Mitt knä känns okej idag, sa det är väldigt bra. Däremot sa maste jag nog vila idag. 
 
 
 
 
 
Alltsa, vilket land. Det är sa sjukt vackert. Jag kommer aldrig att vänja mig. En utav de största fördelarna med Schweiz. Nu är det dags för skola. Men som sagt, jassregler finns nedan. För den som är intresserad. 

För den intresserade
 

Jassregler "Schieber" 4 personer.
 
En jasskortlek har bara 36 kort. Fran sexan och upp till ess. Man spelar i lag. Tva och tva. Man spelar till 2500 poäng i vanliga fall. I första omgangen spelar ruter sju ut. Den som har ruter sju far alltsa välja vilken färg som är trumf i den omgangen. Trumfen slar alla andra färger. Knäckten är högst, nian är näst högst. Och sedan som vanligt. Men bara när det gäller färger som är trumf. Röd är värd normala poäng, svart är värt dubbelt. Tiorna är alltid värt tio poäng, sa dom är bra. Man maste följa färg, även trumf, FÖRUTOM knäckten, som man kan lägga när man vill. Man kan även fa extra poäng om man har tre i rad, sa far man 20 poäng, fyra i rad, 50 poäng, fem i rad, 100 poäng. Om man har alla av ngt far man 100 poäng. Om man har alla nior far man 150 poäng, om man har alla knäcktar, sa far man 200 poäng. Om man har ngt maste man säga det när man lägger ut första kortet FÖRUTOM när man har kungen och damen i trumffärgen, det kan man säga när man lägger det sista (antingen damen eller kungen) eller pa slutet. Det ger 20 poäng. Tar man hem alla stick sa far man 257 poäng (100 poäng extra, da det alltid är 157 poäng man spelar om). Lagen börjar alltsa varannan gang, kan man inte börja, kan man skjuta över det till sin medspelare. Da maste han säga vad som är trumf och sedan maste du spela ut. En liten nackdel självklart. Men det är inte allt. Man kan även säga att man vill spela uppifran och ner, eller nerifran och upp. Uppifran och ner ger 3 gangen poängen, nerifran och upp ger 4 gangen poängen. Da är inte ngn knäckt eller nia viktig, utan det högsta eller det lägsta (esset eller sexan är högst), attan ger massa poäng, ett kort som i vanliga fall inte är värt ngnting. 
 
Jag har säkert glömt jättemkt men som tydliggörs i texten, det är komplicerat. Jag älskar det. Kan jassa dagarna i ända. I början kunde jag inte lata bli att skratta mest hela tiden, eftersom att reglerna är sa störda. Konstiga liksom. Men när man kan dem, sa är det roligt. 
 
Nu. Skola. Hej. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0