Underbart med langhelg och supersommar

Sa säger nog de flesta. Inte jag. Jag är tvungen att plugga och da sticker solen i ögonen som när man skär gullök. Det har varit över trettio grader varmt hela helgen och det är självklart underbart för alla lediga själar. För en students hjärta gör det ont. Men man far ta det lilla man far. Igar var vi ute pa en langpromenad med Bam. Herregud vilken värme! Jag gillar sommar men jag märker hur känslig jag är. 25 grader är lagom om man inte ligger pa stranden. Vi har iaf tagit tillfället i akt och grillat varje kväll. Vi börjar verkligen bli riktiga grillmästare. Menyn har sett ut som följande:
 
Fredagen
Jag gjorde min favoritsallad och en vanlig sallad i Schweiz. Varklynne (jag vet inte om det finns nagot annat namn pa svenska), bacon, ägg och en fransk dressing. Sa enkel men underbart god. Rekommenderas varmt. 
 
En enkel tomat, - och mozzarellasallad med rödlök och fikonbalsamico. Nam nam nam.
 
Till det en liten filè. 
 
Lördagen
 
Potatis pa grill. Potatis, persilja, vitlök och sa en klick smör pa. Aluminiumpaket och pa grillen. Härligt. Och väldigt lätt. Fast det tar tid. I receptet stod det en halvtimme. Jag säger att de borde ligga pa minst en timme sa det far en san där mumsig krispig yta. 
 
Till förrätt at vi ett  grillspett med lax, torsk och scampi. Följdes upp av spare ribs (inte min personliga favorit men dom var faktiskt goda. Jag äter i vanliga fall inte sa gärna fläskkött, men ribbsen slank ner som ett glas prosecco:-)). 
 
Söndag
 
Min signature dish. Pastasallad med rödlök, soltorkade tomater, feta, ruccola och pesto. Igar användae jag röd pesto för att variera lite. Jag börjar bli lite trött pa den salladen da jag alltid gör den. Men den är sa enkel och brukar vara en hit. 
 
Champignoner inlindade i bacon. Dom gjorde Stuvi och Nora men jag skriver det ända. Världens bästa kombo. 
 
Till det at vi kycklingklubba, kycklingspett och kalkonfilè. Sicked gott. 
 
Idag
Vi har inte grillat än eftersom att klockan är kvart i atta pa morgonen och nog för att vi är grillentusiaster, men ngn matta far det vara. Men idag är det "the grande finale".
 
En annan favorit är grönsaker i aluminiumpaket. Morötter, körsbärstomater, gullök och champignoner. Sa in i helvetes gott och även det, superlätt att göra. Vi brukar blanda dem med lite olja, chili, salt och peppar. Sedan ska vi även göra resten av potatisen och ikväll ska de fa ligga pa en timme. Talamod är grillarens bästa vän. Jag brukar servera det med en kall vitlökssas, sa även ikväll. 
 
Till det blir det (djurvänner blunda!) hästfilè och min favoritkorv merguez. Jag som älskar korv har ätit väldigt lite korv den här helgen. Men nu ska jag äntligen fa äta korv. Och merguez ocksa. Vattnas redan nu i munnen. 
 
 
Sveriges nationaldag firades internationellt, med svenska och schweiziska gäster. Jag blir sa konfunderad och vet inte vilket sprak jag ska prata. Det slutar med att jag pratar svenska med schweizarna och tvärtom. Eller engelska, svenska och tyska samtidigt. Vi drack även aperol med prosecco. Livsfarligt men ack sa gott. Finns det aperol hemma? Jag tror inte det, men om det finns, blanda sommarens drink. Förföriskt god. 
 
 
Johan och Catrine begav sig till Sverige i fredags för hembesök och Johan ska precis som Patten, cykla vättern nästa fredag/lördag. Vi har da äran att fa ta hand om den här lilla skatten. Vilken rolig kille. Och vilka kvällar han har haft. Han kan springa helt fritt i Stuvi och Noras trädgard och det finns massa folk som vill leka med honom. Han somnar som en stock pa kvällarna. 
 
 
 
När man pluggar sahär sa är det i det lilla man far ta glädje. Som de här blommorna jag plockade när jag var ute med en otalmodig Bam. Dom kommer att förgylla min dag. 
 
Sa nu ska jag fortsätta med min statistik. Och nagot kan jag lova. Jag ska visa hur litet jag kan skriva. 
 
Puss




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0