Den polska frisörskan

Inför Sverige besöket beställde jag en deal pa groupon. Jag vill helst klippa mig i Sverige och en bra deal är alltid en bra deal. Klippning ganger tva (!) plus färgning för 500 riksdaler pa M&I Beauty i Sollentuna. Jag vet, if it walks like a duck men jag har gjort bra erfarenheter med frisörer här i Schweiz och tänkte att det säker kommer att ga bra. I am a hussler, therefore I hussle. 
 
Redan när jag ringde fran Schweiz fick jag en dalig magkänsla. Kvinnan pa andra sidan telefonen, pratade v-ä-l-d-i-g-t knagglig svenska. Med talamod och klar artikulering av ord sa lyckades jag beställa en tid. Jag bestämde mig för att inte lyssna pa min magkänsla. Framförallt för att den grundade sig i en dalig svenska och det är egentligen ingen anledning. Jag skulle fa angra mig.
 
Sa kommer dagen da jag ska klippa mig. Fram och tillbaka funderade jag pa taget. Hur mycket ska jag klippa och hur ska jag färga? Jag har inte färgat haret pa över ett ar och vill egentligen spara ut min riktiga färg. Jag kanske lägger i ngra slingor. Jag har även fatt väldigt langt har, säkert 10 cm längre än det som Patrick och jag kallar bröstvartehar, har som nar till bröstvartan. Sparat länge men visste att jag borde klippa en rejäl bit. 
 
Kommer dit. Den polska kvinnan öppnar. Mycket trevlig tjej. Men hon förstar inte svenska. Knappt. Hon pratar typ sahär: Du slinga? Vilka färg? Och jag försöker förklara. Jag märker snabbt att hon är en rookie to say the least. Mitt i blandandet av färger, kommer hon tillbaka till frisörstolen, du färga? Och visar mig en karta pa helfärgningar. Jag kollar pa färgerna och tänker att det kanske är en bättre ide. Mitt i min contemplation, slänger hon igen boken. Nej, färga nästa gang. Nu du slinga. Jaha. När hon kommer tillbaka med färgen känner jag att nej, jag kan inte lata den här kvinnan ga lös pa mitt har. Jag lyssnar pa magkänslan, vilket jag idag är väldigt tacksam över och säger vänligt men mycket bestämt att jag har angrat mig. Att jag bara vill klippa mig. Hon fattar inte först, men när ljuset gar upp för henne, blir hon lite putt. Vilket jag kan första, framförallt eftersom att det tog typ 20 min för henne att blanda färgen. Jag vill bara klippa mig. 
 
Hon tvättar mitt har, vilket hon gör väldigt bra. Förutom att hon säger; har torrt. Ditt har torrt. Torrt. Du första? Ja, jag förstar. När det väl är dags för klippning säger jag till henne att jag absolut inte vill klippa mer än fyra cm, men jag förstar att jag maste klippa sa mycket eftersom att det är slitet. Jaja, hon förstar. Och sa börjar hon klippa och hon far mig att tänka pa hur det skulle se ut om Edward Scissorhands skulle klippa har. Hon klipper liksom helt pa mafa. Tar stora tester av har och klipper av. När hon väl är färdig (det tar kanske tio minuter sa hon klippte mig i racerfart. Vilket förvissa inte är sa svart om man bara klipper lite hur som helst) och fönar mitt har, ser jag att hon säkert har klippt 15 cm. Jag blir bestört, men vad ska jag göra. Det är för sent. Klippet är gjort. Haret ligger pa golvet och kommer aldrig mer att sitta pa mitt huvud. Jag gar därifran med graten i halsen. Känner mig ytlig och dum för att jag är ledsen över nagot sa trivialt, men jag sparade sa länge. Och nu ser jag ut som att nagon med balansstörningar har klippt mitt har. 
 
Jag är sa jävla besviken. Pa groupon som inte har bättre koll pa sina kunder och pa M&I beauty som utnyttjar en nyinflyttad polska för att tjäna pengar. Man kan och ska inte som företag tjäna pengar pa att ha en deal pa groupon. Det ska generera pengar i slutändan. Hela konceptet är ju att göra PR för sitt företag. Men jag märkte direk att M&I beauty tänkte att de skulle tjäna pengar. Snabba pengar. Och lura massa folk. Jag vill understryka att jag inte är arg pa den polska kvinnan. Den här kvinnan blev lämnad ensam i salongen, utan utbildning och erfarenhet. Ingen som kan hjälpa henne eller lära henne. Det är hon som far konfrontera alla arga kunder. Och jag tycker att det är fruktansvärt. Medan hon klippte mitt har sa försökte jag prata med henne. Hon sa da att hon jobbar pa salongen för att öva pa att klippa har. Känns fint att hon fick öva pa mitt (jag är, to state the obvious, ironisk). Hon sa; Nej, jag barn. Tva ar. Nu jag jobba här. Öva klippa har. 
 
Sa hall er borta fran den salongen. Det är ett pack idioter som jobbar där. Ägaren kom in, när jag nästan var klar. Han sa inte ens hej. Han gick bra förbi. Ett sadant jävla pack. När jag akte därifran sa var jag ledsen och arg men det jag tänkte mest pa är hur det kan finnas människor som inte har nagon yrkesstolthet överhuvudtaget. Ingen alls. Noll. Jag skrev ett argt e-mail när jag kom hem. Fick självklart inget svar.  
 
När jag kom till stan akte jag direkt till ahlens och köpte en toning som jag använde förra aret. Som blev bra men som tyvärr inte finns i Schweiz. Det kändes bra, för jag ville ju egentligen inte färga mitt har. Idag ska jag jämna till haret pa en salong i Bern. 500 kronor i sjön. Om inte Groupon bestämmer sig för att svara pa mitt mail. 
 
Den som lever far veta. Det var historien om M&I Beauty i Sollentuna. En Skamfläck i frisörernas värld. 
 
 
Aja. Kort har är fint det med. 


Kommentarer
Postat av: Sophia

Nej vad tràkigt... O som du säger, bedrövligt av de som dragit ihop detta!! Kort är fint det ocksà o du passar i allt :) Det kommer växa ut igen, förstàr känslan när du sparat sà länge, men kanske ditt hàr behövde en rejäl rensning o sedan kommer det växa ännu snabbare?! :D Försöker fà dig att mà lite bättre... Puss o kram

Svar: Vad snäll du är Sophia! Det känns mkt bättre nu och jag var och klippte mig igen igar sa nu kan jag ha det utsläppt iaf. Vi syns ikväll. Myspys!
Rebecca

2014-03-27 @ 12:01:49
URL: http://sophiamolin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0