Det finns (endast!) tre skillnader mellan kvinnor och män.

Nu är jag pa det igen. Läs. Eller läs inte. 

 

Biologiska skillnader mellan män och kvinnor är inte sa stora som vi länge har trott. Vara hjärnor fungerar ungefär likadant. Samhället formar resten. Detta bevisades i en metaanalys som genomförders utav en utav de främsta experterna pa omradet, psykologiprofessorn Janet Shibley Hydes (Tack snälla E-M fär artikeln!). Studien vittnade om (endast!) tre skillnader, män är mer fysiskt aggressiva och starkare, de onanerar mer och är mer positiva till sex med tillfälliga partner.

 

Jag väljer att använda paranteser och utropstecken för ordet "endast". Anledningen? Jag anser att det inte är (endast!) tre skillnader. Rent biologiskt, självklart. Men dessa tre biologiska skillnader leder till en mangfald av beteenden som skiljer oss at. Skillnader som vi inte själva kanske är medvetna om, som smyger in i vart beteende och leder oss genom livet, utan att vi märker att vi har fatt sällskap. Skillnader som man sedan väljer att skylla pa samhället, för att vara hjärnor ser likadana ut. Men som jag vill pasta grundar sig i biologiska skillnader. Hur jag menar?

 

Vi börjar lätt. Män är starkare än kvinnor. Det är en sadan självklar skillnad att den inte lyfts upp i diskussionerna längre. Jag antar att det är för att det inte gar att argumentera om det (jag vill redan nu klargöra att när jag gör generaliseringar som den jag just gjorde, sa är jag medveten om att det finns kvinnor som är starkare än män. Men jag pratar om majoritetet, där problemen ligger. Män är starkare än kvinnor även fast skrotlyftaren Gudrun rakar vara starkare än Nils-Erik pa kontoret. Ni förstar vad jag menar). Att män är starkare än kvinnor, leder inte bara till att män är starkare än kvinnor i armbrytning. Att kvinnor hellre ber sina män att bära de tunga varorna medan de bär upp ett paket toalettrullar. Det leder även till en rädsla. Kvinnor vittnar ofta om att de är rädda för att vara ensamma, ga hem ensamma pa kvällen, haller pepparsprejen i handen och pratar i mobilen med tjejkompisen som hon delade dansgolvet med. Hade vi varit lika starka hade vi känt oss tryggare. Da hade vi inte haft samma rädsla. Det är en direkt konsekvens av att män är starkare än kvinnor. En biologisk skillnad som vi rycker pa axlarna at. Men som paverkar vart beteende, kvinna som man, gör oss annorlunda. Rädslan som kvinnor upplever i mycket högre utsträckning än män väljer vi att inte skylla pa biologiska skillnader. Men en del av roten av rädslan stammar fran vara biologiska skillnader.

 

Här är det viktigt att även belysa kombinationen, mannen är starkare än kvinnan och mannen är även mer fysiskt aggressiv än kvinnan. Biologiskt. Detta leder till att risken att hemmafrun, hon som är gift med mannen med en wife beater och en folköl i handen, ska bli misshandlad är större än risken för att wife beater mannan ska bli misshandlad av hemmafrun. Inte bara är han mer aggressiv, biologiskt, han är även starkare, biologiskt. Ärren blir djupare, rädslan blir större, döden blir oftare.

 

Janet Shibley Hydes skriver att det är viktigt att komma ihag att det (bara!) är fem procent av jordens befolkning som nagonsin slar en annan människa. Säg det till kvinnan i förorten, som är livrädd för sin man. Säg det till det lilla barnet som inte har en mamma längre. För att hans pappa slog ihjäl henne. Det handlar inte (bara!) om fem procent. Det handlar om hundra procent. Vi tittar pa en problempopulation, där det hela är hundra och 90-95 procent är män. Här maste jag höja pa min hand och knäppa Janet pa näsan. Fy skam pa dig som spelar ner dessa biologiska skillnader.

 

Vi har nu en tredje kombination. Mer aggressiva, starkare och föredrar mer tillfälligt sex. Konsekvenserna i samhället kan ga fran petitesser som att män är mer otrogna än kvinnor. Vilket självklart inte är en petitess för den trebarnsmamman som jobbar pa scanfabriken som inte kan lämna sin man, som känner lukten av andra kvinnor när han kommer hem pa kvällen. Som inte far känna sig trygg i det som är hennes vardag. Men det leder även till att kvinnor i större utsträckning blir utsatt för sexuellt vald och att män förvandlas fran män till torskar. Det är liksom ingen slump eller en konsekvens av diskriminering mellan kvinnor och män att 95% av alla prostituerade är kvinnor. Och den motsvarande siffran gäller för män och köpandet av sex. Det är en naiv tanke att tro att det skulle vara en konsekvens av ett sexistiskt samhälle. Till viss del kanske, men den största variansen kan förklaras av just det, biologiska skillnader.

 

Jag är en stor motstandare av prostitution. Jag ryser i hela kroppen när jag hör män (framförallt män) prata om att alla har rätt att göra vad man vill med sin kropp. Om att det faktiskt finns prostituerade som vill sälja sex. Man blir inte tvingad, det är frivilligt. Det är inte trafficking. Supply and demands. Snälla gubbjävel, hoppa upp en dimension. Tänk längre än ditt snopphuvud. Prostitution är oftast inte frivillig. Men för att första det maste man tänka lite längre än att tänka att sa länge du inte har en pistol mot din tinning sa har du inte blivit tvingad. Hade prostitution varit frivillig hade inte majoriteten varit kvinnor fran öst, kvinnor med PTSDs, kvinnor som är desperata. Som behöver pengar. Hade det varit frivilligt hade vi sett en väldigt fin fördelning av kvinnor fran alla samhällets hörn, fran alla nationaliteter, fran den lilla lägenheten till den största villan. Skulle man erbjuda dessa kvinnor en utbildning, pengar och en liten lägenhet, skulle de flesta ta detta erbjudandet. Skulle man kunna trycka pa rewind, göra om deras historia, ta bort pappan som sexuellt utnyttjade henne och mamma som drack, sa hade hon valt att utbilda sig till barnmorska istället för att ga pa gatan. Punkt. (Jag maste göra en notis här och aterigen understryka att jag pratar om det stora, om majoriteten, av en problempopulation. Alltsa inte sa stor. Och där det finns män som söker närhet. Som söker tröst. Och kvinnor som vill sälja sex. I det lilla finns även det mindre. Jag är väl medveten om det).

 

Ett utav de starkaste och mest höjljudda argument är att prostitution har funnits i alla tider. Sedan Urs neandertalarn kom pa att han kunde stoppa in den. Män har alltid köpt sex (kvinnor har ocksa köpt sex, men aterigen, det är en väldigt liten andel i jämförelse med män).Det har ju alltid varit sa, sa varför inte lata det vara sa? Varför slutade vi bränna häxor pa bal egentligen? Men det som är intressant och viktigt är att majoriteten är män. Varför da? För att det är biologiskt.

 

Vad jag vill komma till är att även om Janet (endast!) belyser tre biologiska skillnader, sa ser vi vilka konsekvenser det kan ha i samhället. För kvinnan. Och konsekvenserna är manga fler. Det här är ett utplock av de allra värsta. Jag anser att feministen idag är uppdelade i tva läger. Där bada styr rodret at helt fel hall. Pa den ena sidan har vi feministen som knyter näven i kamp och som höjer sin röst och upprepar mantrat att män är svin. Valdtäktmän. Borde inte fa finnas (utan män skulle inte vi heller finnas. Men det är kanske en liten detalj). Och pa andra sidan har vi feministen som blundar. Kvinnor och män är biologiskt lika. De kanske är lite starkare men vi haller inte pa med armbrytning sa det spelar ingen roll. Och jag anser att bada har fel.

 

Jag anser att kvinnor och män ska ha samma värde. Jag anser att vi ska ha samma rättigheter. Men jag anser samtidigt att man inte far blunda för de (fa!) biologiska skillnader som finns. Vill vi bekämpa vald i hemmen, vill vi känna oss trygga när vi gar hem pa kvällarna och vill vi bekämpa prostitution sa maste vi ga ner till roten av problemet. Vi maste bli medvetna om vad den drivande faktorn är. Och till viss del är den biologisk.

 

Vi vet inte vad dessa tre skillnader har för konsekvenser. Det är självklart väldigt svart att mäta. Och jag menar pa att sa länge vi inte vet det, sa maste vi ta pa oss pannlampan och försiktigt fundera pa hur vi ska kunna bli ett bättre samhälle. Jag tycker att det är viktigt att vi behandlar vara barn lika. Att vi är medvetna om att s.k. stereotype threats finns och att  vi ska göra vad vi kan för att förbättra det samhälle vi lever i. Men jag ser även en fara i att inte erkänna dessa skillnader mellan tjejer och killar. Att avfärda de som petitesser kan vara farligt. Det är viktigt att vi vagar vara mer uppmärksamma pa killars aggresivitet pa dagis. Att vi vagar prata om dessa skillnader. För faller det i glömska, om vi inte vagar erkänna att vi är olika (till viss del!) sa skapar vi spelrum för de biologiska skillnaderna att bli ännu större. Att tjejerna maste växa upp och bli rädda kvinnor. För att vi bestämde att tjejer och killar är likadana och att man inte behöver prata med killar om sexuell integritet, aggressivitet och respekt i större utsträckning än med tjejer.

 

Jag vill avsluta detta inlägg med tva kommentarer. Jag är feminist. Men jag anser inte att män är svin. Jag kan tänka mig att tonen av detta inlägg kanske kan ge en sadan bild. Men jag upprepar mig och skriver, jag belyser en problemgrupp, en minoritet, där männen tillhör majoriteten. Sedan vill jag även understryka att jag inte tycker att vi ska sluta att kämpa för ett mer jämställt samhälle. Jag anser bara att vi är för snabba, för upprepandes skull. Och jag anser inte att dessa tre biologiska skillnader (endast!) är tre biologiska skillnader. Konsekvenserna av dessa biologiska skillnader har varit förödande för manga människoöden. Det jag menar är att mannen med wife beatern kanske inte hade lämnat ärr över hela sin frus kropp om han under en lektion hade fatt höra om att män är mer fysisk aggressiva än kvinnor. En lektion. Och detta gäller inte bara problempopulationen utan majoriteten av alla män är mer fysiskt aggressiva. De flesta utvecklar inte ett problematiskt beteende förutom kanske en fist fight pa krogen. En lektion. Där vi faktiskt belyser de skillnader som faktiskt finns. Och att det finns hjälp att fa. Jag anser att det finns biologiska skillnader som inte kommer att försvinna men där konsekvenserna kan. Hej. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0