Brevbärare ska dela ut post. Inget annat. Ga och rösta istället!

Du borde bara ha en punkt pa dina planer nästa helg och det är att ga och rösta! Ga och rösta. Blatt, rött, rosa, grönt! Lägg din röst. Din röst räknas.
 
1945 var aret da andra världskriget äntligen kom till ett slut. Det fanns manga bakomliggande faktorer till början av kriget och en utav de största var rädsla och behovet av en syndabock. Manga judar fick betala priset. Efter kriget, ett enat Europa. Ett Europa som kämpade för fred. En gemenskap. En för alla, alla för en. Men precis som allt annat, gar historia i cirklar, den upprepar sig. 70 ar efter kriget hittar vi oss själva igen i ett Europa där propagandan "rädsla" används som medel. Nu är inte fokuset pa judendomen och judar, utan pa islam och muslimer. I nagon slags kedjereaktion sprids dessa myter av islam som en farlig religion och att de människor som utöver denna religion borde bli uteslutna fran Europa. Typ. 
 
Det är ett farligt och skevt antagande. Religion har skapat problem genom alla tider, men ligger aldrig i religionen själv utan i samhället som religion praktiseras i. Manga muslimska länder är diktaturer, fattiga länder. Inte alla. Där finns det inte mycket mer än religion att förlita sig till. Lag utbildning och enkelriktad information om världen utanför. Men muslimer, precis som judar, ateister, kristna är ett heterogent folk där de flesta har hjärtat precis där det ska vara. 
 
Det är en fruktansvärd trend som vi ser i Europa. Historian upprepar sig. Därför är det viktigt att ga och rösta. Lat inte rädslan och hatet vinna. Utan lat demokrati, solidaritet och kärlek vara slagorden. Och med detta vill jag understryka att demokrati inte innebär att brevbärare kastar information om ett visst parti eller att ett visst parti inte far besöka sjukhus eller tala offentligt. Det är inte demokrati och inte rätt metod att kämpa mot det som vi inte tror pa. Da är vi inte bättre än dem. Jimmy Akesson eller vad han nu heter besökte en skola nagonstans i Sverige varav elever valde att inte lyssna pa det han ville säga. De gick därifran. Det är att kämpa emot. Det är demokrati. När vi, som individer, väljer att tro nagot annat. Men att barrikera ett sjukhus eller att slänga post, välja vad befolkningen ska se och inte, det är inte okej. En brevbärare ska dela ut brev, annars borde hen kanske byta jobb (ser ni! jag använda ordet hen. Kors i taket!). Det är inte demokrati och jag tror att dessa handlingar (tyvärr)  har gett mer röster at ett parti som enligt mig, inte star för nagonting som har med demokrati att göra. Det allra bästa vi kan göra, är att ga och rösta. Använd det finaste vi har. Ga och rösta och visa att Jimmy och hans gäng inte har nagot att komma med. Visa att vi är bättre och intelligentare än sa. Men sjunk inte till deras niva. För da är du tyvärr inte bättre själv. 
 
Summan av kardemumman, ga och rösta men riv inte ner nagra affischer pa vägen!
 
Jag far brevrösta. Men jag far rösta. Och den chansen kommer jag att ta. Lägga all min kraft med min röst mot Sverigedemokraterna. För i det här valet, handlar det mer om att minska SDs chanser och platser i Europaparlamentet än nagonting annat. För mig.  I det här valet finns det bara en färg jag inte vill se och det är det patriotiska blagula. 
 
 
 
Eleonor och jag.
 
Great minds discuss ideas,
average minds discuss events,
small minds discuss people (SD)
 
Hej. 


Kommentarer
Postat av: Elina

EU-valet känns verkligen viktigare än någonsin. Jag håller verkligen med dig på alla de sätt. Tycker det är apviktigt att vi röstar och inte låter SD och andra partier i Europa som missbrukar nationalismens grundtankar få mer makt. Vi borde lära av historien, se vilka faktorer som låg till grund för första och andra världskriget. Nationalism kan ena ett folk, en stat men också splittra. Segregation, "vi och dom" och fördomar för inget annat än utanförskap och orättvisor med sig. Att jobba på en muslimsk skola har betytt mycket för mig, så många fördomar har rykt all världens väg. Jag önskar att fler fick se det jag ser om dagarna, hur dessa, i många fall orättvist behandlade elever, presterar och vilken tillgång de är för vårt gemensamma Sverige. Vilka drömmar de har, deras kärlek för vårt land, deras prestationer och kunskaper. Se inte bara en slöja, en hudfärg eller ett osvenskt namn och döm hen på förhand det finns så mycket mer att upptäcka. Människan bakom. Ibland tänker jag "men ta bara av dig slöjan och långkjolen och passa in i normsamhället så blir det lättare för dig i framtiden". Det är vansinne att tänka så, varför ska vi döma folk efter deras attribut? Jag skräms av att jag kan tänka sådana tankar. Tänker fler så? Tänker arbetsgivare så? Det måste sluta.

Vilket långt och kanske osammanhängande inlägg. Aja, nu fick jag skriva av mig lite.

Puss

Svar: Absolut! Väldigt bra skrivet och det är sa absurt att människor bara dömmer pga. religion och att man inte förstar att det finns precis lika manga rötägg fördelade jämt över jorden och det är ingenting som representerar muslimer mer än det representerar t.ex. de som inte har ngn religion (Breivik är väl ett superexempel! Tänk om människor skulle börja generalisera alla icke-troende eller alla norrmän som terrorister bara för att EN människa gjorde en fruktansvärd handling. Men där har vi mer vetskap och därav förstar de flesta att just sadana generaliseringar är helt absurda!). Puss pa dej!
Rebecca

2014-05-17 @ 07:32:44
URL: http://www.elinawahlund.blogg.se
Postat av: Ewa

Du är en klok kvinna Rebecca! Hade tänkt ligga kvar i soffan och inte röstat men nu inser jag hur rätt du och Elina har.
Jag vill såklart också vara med om att sätta stopp för Jimmys gäng! Bra skrivet!

Svar: Haha! Vad roligt Ewa! Alla röster räknas! Jag var ocksa inställd pa att inte rösta tills jag insag att om jag ska klaga sa maste jag faktiskt rösta! Och klok..det vet jag inte! Puss pa dej
Rebecca

2014-05-18 @ 19:18:14
URL: http://ewapettsson.blogspot%2Ccom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0